Welcome to America

21 september 2014 - Pembroke Pines, Florida, Verenigde Staten

Deze eerste paar drukke weken zijn voorbij gevlogen, vandaar dat het wekelijkse blog bijhouden niet is gelukt. De weken gingen dan wel snel voorbij, maar wel in style. De Amerikaanse style.

Na een lekker lang 'labor-day weekend' rollen we in een schoolweek met elke dag iets spannends te beleven.. We beginnen met het doof maken van de kids, want ja waarom niet? Ik dacht dat we nu wel wisten hoe het brandalarm werkte, maar nee drie keer scheepsrecht! Ook is het fijn om mee te maken dat de elektriciteit uitvalt en dat daarbij de airco's ook niet meer werkten, dan is Florida wel erg warm. Gelukkig was dit snel verholpen, dit konden we niet zeggen van het volgende probleem dat zich voordeed. Er was een bacterie in het water opgedoken met als voorzorgsmaatregel dat alle water kraantjes met plastic zakken werden bedekt. Als dit soort dingetjes gebeuren dan neem je een extra flesje water mee en loop je gewoon met de menigte mee naar buiten en wacht je op het signaal dat je weer naar binnen mag.

Maar toen schrok ik wel even. Code black.. Ik hoorde al wat geroezemoes dat als je nu te laat op school kwam je niet meer naar binnen mocht. Oke helaas dacht ik, als ik te laat was mocht ik lekker terug naar huis gaan en thuis blijven. Ik had geen idee hoezo, maar de reden werd 5 minuten later omgeroepen; ''Goodmorning Bobcats, teachers. We have a code black, please take your class to the football field''. Bomb threat, Op het moment dat ik dat hoorde flitsten al die nieuws beelden door mijn hoofd. Iedereen liep echter heel rustig naar het football field. Onze lerares was wel erg serieus: 'Raak je telefoon of de lichtknopjes niet aan, we weten niet wat de bom kan activeren'. Ik, als schattige foreign, luisterde daar heel erg goed na, straks is het echt zo. Toen zag ik dat mijn mede leerlingen het niet zo serieus namen. Maar het was geen oefening, want ik vroeg of dit vaker gebeurde. ''No'' zei een meisje uit mijn klas ''But Welcome to America..''

Verder zijn de overige weken rustig verlopen en worden we getrakteerd op early release dagen (twee uur eerder uit dan normaal) en vrije dagen! Papa zegt zelfs als je al deze Amerikaanse holidays bij elkaar optelt lijkt het er wel op dat ze hier nog meer vakantie hebben dan in Nederland. Een ding dat nu wel vergelijkbaar is met Nederland zijn de rare, harde regenbuien na 2 uur. Het verschil echter, is dat het hier alsnog warm is.

Ik denk dat veel mensen het zich afvragen, maar ja ik heb al een hoop mensen leren kennen! Ik weet niet precies wanneer je iemand een vriend of vriendin noemt, maar ik heb in elke klas wel een paar leuke personen ontmoet. En in de pauzes hoor ik al bij het lacrosse team en iedereen zegt mij vrolijk gedag. Daar houd ik van! Over het algemeen zijn de avondjes uit een tripje naar de bios, een football game of een huisfeestje. Het football team van onze school sucks. Dat zou dus ook niet de reden zijn om naar een game te gaan maar het is wel een plek waar je je vrienden ontmoet. Ik heb het wel overwogen om te gaan, maar het is er nog niet van gekomen. Toch zijn mensen hier vooral heel druk met zichzelf. Vele zijn nog nooit naar een van de games gegaan, wat ze wel doen ik weet het niet.

Op deze zondag na, vertoef ik mijn meeste zondagochtenden op het lacrosse veld. Het zijn clinics van 3 uur buiten school om georganiseerd. De coaches doen er alles aan om je nieuwe dingen bij te leren op een leuke manier. Ook zijn de dingen er om heen zo goed geregeld. In Nederland denk je er niet over na en drink je wanneer je dorst hebt. Hier lassen ze midden in de oefeningen of wedstrijden drink pauzes in omdat je hier echt goed moet hydrateren.

Ik ben met een groepje andere meiden nieuw in de sport wij werden apart getraind en kregen extra aandacht. Samen met een ander meisje dachten we wel iets meer aan te kunnen en mochten we even mee doen met de echte wedstrijd. Sorry lieve hockey meiden, maar deze sport is zoveel leuker! Je kan als een malle over het veld gaan rennen als je de basis techniek onder de knie hebt. Geen zere rug meer, maar de verwondingen die je op kan lopen zijn wel vergelijkbaar denk ik. De basis zijn gooien, vangen en cradling. Cradling is je lacrosse stick (vergelijkbaar met een stevig klein visnetje) zo heen en weer wiegen dat de bal niet uit je net valt terwijl je rent. Volgende keer zal ik er iets meer over vertellen als de regels uitgelegd zijn en als ik mijn eerste hele oefen wedstrijd heb gespeeld!

Mijn eerste High School event word: Homecoming. Homecoming is een feest aan het einde van de spirit week. Als ik vraag wat het is, dan is het traditoneel. Niemand weet eigenlijk wat het is, maar het is bedoeld om de leerlingen terug te verwelkomen op school. Tijdens de spirit week is het optioneel om mee te doen aan de spellen, sporten en dress codes die zich plaats vinden in de week van September 29. Mama en ik hebben ons rot gelachen wat er voorafgaat voordat je een ticket voor het feest koopt.

Je ouders moeten toestemming geven door een handtekening te zetten nadat ze ALLE regels met jou hebben doorgenomen. Ik citeer: ''Prohibited: Drugs, weapons, mood altering substances, explosive of any kind. Unacceptable behavior: insulting and/ or profane language, misbehavior/ horseplay, vandalism of property/ meterials, defiance of authorit, harassement of other students, faculty and chaperones and inappropriate dancing. Daarbij moet mijn jurk ook aan verschillende eisen voldoen. Oh en hier de lacher van de dag; het begint om 7pm tot 11.30pm.

Dit jaar ben ik een Junior wat weer vergelijkbaar is met de 4e op de HAVO, dat betekend.. voorbereiden op de vervolgstudie. Ik als ongeduldig persoon wil gelijk weten waar ik aan toe ben en hoe ik het kan aanpakken. Nu heb ik de kans om samen met 49 andere leerlingen een college tour te doen. Voor een bedrag hebben we een tour op vijf verschillende campussen en blijven we twee nachten ergens slapen. Betere manier om kennis te maken met verschillende colleges is er niet volgens mij! Ik heb er nu al zoveel zin in! Ik moet nog een maandje wachten ongeveer, maar ik heb nu al plannen gemaakt met drie andere meiden dat we de kamer gaan delen. Mijn plan is om hier in Florida te gaan studeren. Don't you worry, de zomervakanties zijn lang genoeg dus Fam. Heyman laat zo nu en dan hun koppies nog wel zien.

Waar ter wereld je als Nederlander ook komt, je vind altijd mede Nederlanders. Gister hebben wij onze eerste bbq gegeven.  Ook al ging het niet zoals gepland en waren we forced om de barbecue binnen voort te zetten, het was hartstikke gezellig!

Na veel onzinnige regeltjes door te hebben genomen en zich afgevraagd te hebben waarom je rechts mag inhalen, zichtzagen van baan naar baan en dat als je tachtig bent je nog steeds met gemak auto mag rijden. Is het haar gelukt. Mama heeft voor de deadline van 30 dagen haar rijbewijs gehaald! Nu ben ik aan de beurt. Ik moet nog eerst veel online testjes doen voordat ik me aan de test waag. Het liefst ga ik er zo snel mogelijk voor en wacht ik niet langer, want hoe eerder ik mijn permit haal hoe eerder ik alleen mag rijden. Want deze opvatting is dus helemaal fout, ''ik ben zestien en ik mag alleen auto rijden''.  Je moet eerst een jaar rijden met een permit met een persoon ouder dan 21 naast je of je moet achttien jaar worden, net datgene wat als eerst van toepassing is.

Geniet van jullie zondag!

1. Pam:
    21 september 2014
    Wat schrijf je toch leuk lies!
  2. Jos Kemper:
    23 september 2014
    Het is weer een mooi en duidelijk verhaal !!
    Bedankt Lisa.
  3. Jos Kemper:
    23 september 2014
    Wat een hippe roze bescherming !!! Leuke foto !!
  4. Saskia:
    29 september 2014
    Wij waren er zelf ook even tussen uit dus een wat late reactie op je blog. Ik ben er enorm blij om dat ik lees dat het jullie zo goed af gaat.
    Ik geniet alle keren van je blog en hoop dat je dit ook zeker blijft bijhouden. Liefs Sas <3
  5. Marcel:
    11 oktober 2014
    Je schrijft inderdaad heel lekker en ik heb nu een goed beeld van hoe het jullie vergaat. Blijf je volgen lieverd. Xx